Thursday, 3 December 2009

"Tamatkan Penantian Itu Segera!"


Bisikan nuraniku mengatakan “sukar sungguh mecari wanita solehah macam seperti mecari gagak putih la tak pon macm cari merpati kat gurun saharah”..bila piker2 balik memg ada benarnya kan..lagi2 kita hidup di zamn la ni.. Namun apa pon cabarannya,wanita yang solehah tetap jadi buruan setiap yang di gelar lelaki..dan lelaki soleh terus menjadi impian bagi setiap wanita kan.. malah lelaki yang jahat sekalipon nak pompuan yang solehah dan macam sama jugak pompuan yang jahat pon tetap nk lelaki yang soleh..ini cukup mengherankan kan..
Apa pon mencari calon soleh dan solehah mesti kene ada ilmu. Kita kene ada ilmu tentang ciri2 soleh dan solehah tu macamana. Dengan ilmulah kita dapat tahu yang ni soleh ker tak..baik ke buruk ker..solehah ker atau buat2 solehah.. haa kalau tak de ilmu kan,tu yang jadi kelirulah..jadi tk ketahuanlah dalam menentukan mana intan mana kaca. Tuk dapatkan ilmu kan haa kene ngaji bab bende2 hal2 rumah tangga..kalau saya..sambil ngaji bab ni..sambil Tanya orang2 tua..haa gabungkan dan kaji supaya dapat jawapan pada setiap kekeliruan diri..janagn malu nak Tanya bab2 ni.. ala bab2 gini insyallah mak pak kite boleh citer sbb depa kebiasaanya akan rase dihargai bile kite Tanya benda2 macm gini..sbb depa kan lebih makan garam dari kite..sbb tu sekarang ni depa ngadu sakit darah tinggi tu hehe..opss
Menerusi ilmulah kita dapati terlalu banyak krateria seorang wanita solehah dan lelaki soleh ni..sampai pening kepala macamner nk cari macm contohnya jaga solat,taat orang tua,berakhlak,menutupi aurat dan banyak lagi ler..tu dari segi lahiriah kalau dari segi dalaman lagilah banyak macam sifat sabar, redho segala yang berlaku..sentiasa hidup dalam mujahadah,bersyukur dan lain2 lagi la..
Kalau itulah menjadi ukuran jadi letih2 kite kan..sbb setiap orang tu ada kurangya..tpi tk mustahil semua2 bende yang soleh dan solehah tu ada dalam diri seseorng kan..  mencari yang soleh dan solehah memglah sukar sbb menilainya samalah seperti teropong ke dalam hati orang. Kata orang kan “yang tutup aurat tu belom tentu soleh atau solehah kan..” dan kata orang lagi “kulit yang baik belom tentu isi dalam baik”. Jadi macamana ni?? Hehe jangan pening2 meh kite cari jalan mudah ringkas dan tak payah nk teropong2 hati orang nk ukur iman orang nak pertikai takwa soleh/solehah orang kan..dengan cara.. :
JADIKAN DIRI KITA DAHULU CALON SUAMI YANG SOLEH ATAU JADIKAN DIRI KITA CALON ISTRI YANG SOLEHAH DAHULU.."
Mula2 kenal pasti bagaimana nak jadi yang soleh dan solehah ni..kemudian kan bina semua tu dalam diri kite terlebih dahulu.. muhasabah solah hati ,soal dalaman diri dan bisikan ke hati.. “adakah kita ni dah jadi lelaki soleh atau dahjadi wanita solehah??”padankan sifat2 soleh nabi dan sahabat2 atau solehah istri2 nabi dan sahabiah2 dengan diri kita.. sudah ada ke belom?? Jawab dengn jujur.  Haa memg sukar kan nak jawab pada diri kan..?? memg sukar. Tetapi itu tentunya jauh sukar lebih mudah daripada hendak mengukur kesolehan  pada orang lain.
Haa inilah kaedah yang paling tepat untuk mendapat calon suami soleh atau calon istri solehah. Mungkin cara ini macm lambat jer..tapi yakinlah bahawasanya cara ni agak tepat atau paling tepat. Kaedah ini ada kelebihanya. Sbb kunci kejayaan terletak pada diri sendiri. Lebih cepat kita membina sifat2 soleh kan..maka lebih cepat dan lebih cerahlah peluang kita untuk mendapt wanita solehah macm gitu juga wanita..  semua bermula dari diri kita sendiri..
Kita harusnya malu kepada Allah (dan malu pada diri sendiri juga) jika kita inginkan jodoh yang baik sedangkan diri kita tk baik..kan itu namanya zalim pada orang lain tu.. kekadang lucu bile kite dengar seorang mat rempit bila nak kawin jer suruh mak carikan yang solehah2 tuk dia..apalah pesen orang mcm gini…
Apa pandangan kamu2 tentang ini? Adakah kaedah saya ni macm tk leh pakai jer..?? jika kamu seorg wanita ,sangguhkah menerima lelaki selaku macm kt atas tu?? Saya tidak persoalkan kewajaran kita mendidik selepas berkhawin nanti,tapi jika di beri pilihan buat diri ,kamu nak ke?? Tentu kamu akn menolak terus calon suami yang macm gitu.. pada kaum lelaki yang seperti itu,kita ingin mengingatkan, tergamakkah kamu menipu orang lain dan diri kamu sendiri apabila kita inginkan yang baik sedangkan kita tahu tak solehnya diri kita ni..
Jadi marilah kita tamatkan penantian akan kedatangan wanita solehah dan tamatkan penantian akan datangnya lelaki soleh itu dengan mempercepatkan pembinaan ciri soleh /solehah pada diri kita sendiri. Ubahkan diri utntuk merubah orang lain. Tegasnya jika kita menjadi soleh atau solehah maka akan muncul soleh atau solehah dengan sendirinya insyAllah.. ingat ni.. “jadi soleh bukan cari solehah” atau “ jadi solehah bukan cari soleh”
 yakinlah dengan firman Allah:"dan wanita2 yang baik2 untuk lelaki yang baik2"
Namum jika belom ketemu juga,bisikkanlah pada nurani kita.. “aku belom lagi menjadi soleh/solehah sbb tu Allah belom kurniakan aku seorng yang soleh sebagai suami  atau solehah sebagai istri !”  Allah lebih mengetahui…

2 comments:

"LALUAN QIRANA" said...

salam bestnye entry ni...semoga dipertemukan srikandi yang solehah,,,ameen, "P-J"

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI