Sunday, 11 October 2009

"Purdah di HARAM kan oleh Syeh Tantawi..??..panas..!!!"

salam kembali buat teman2 seperjuangan...


Tersandar  hamba ini di penjuru sahrawi letih memikirkan apa yang nak jadi pada masyarakat islam di seluruh dunia..Ulama di perlekehkan artis di puja akhbar di ambil kire Alquran dan Sunnah di simpan rapi di rak semata..Ya Allah ampuni lah hambaMu ini atas kelalaian dalm menjadi khalifah Allah di muka bumi..
sahabat2 yang saya kasihi..
Beginilah jadinya bila kalam ulama di seleweng menjadikan masyarakat huru hara dan dalam kebingungan dalam mencari kebenaran sebenar islam..bagi mereka yg mahu mengetahui dan sedar akan tipu helah dunia ini..maka mereka akan terus mencari dengan niat mencari redo Allah semata..tapi bagi mereka yg terus tidak sedar bahawa dirinyar jahil..maka dia terus hanyut di makan penipuan fitnah dunia yang sementra..Ya Robb..
Tersandar diri ini bila di sudut2 pertanyaan teman2..terutama teman2 yang berada di tanah air..mereka kata."ustaz..apa dah jadi ni..betul ker purdah di haram kan..apa komen ustaz..kami ni bukan pandai sangt bab agama..jadi kami ni dalam kekeliruan sbb yang baru2 ni keluar kenyataan di media2 purdah diharamkan dan merupakn pakain adat semata.betul ke ustz??."
haa nilah yg di besar2kan oleh pihak media malaysia cuba mengselewengkan fakta yang asal..pada ketika tu saya jadi terdiam seketika..bukan terdiam sebab tak dapat jawab..tapi terdiam sebab sedih dengn keadaan dunia yang penuh fitnah..dan saya merasakan .."aku dalm zaman fitnah akhir zaman.." sedih tambah pilu tambah geram tambah kesian..macm2 ada ni..
satu mesej yang saya terima lain dari keluarga malysia.."betul ke purdah di haram kan??"emm...bertalu2 soalan di berikan pada saya di segenap penjuru..."ya Allah cukup fitnah zaman ini..." benarlah kata nabi dalam mafhum hadisnya.."orang yang amal agama sungguh2 ni pada akhir zaman ni bagai gengam bara api.."
sahabat2 yang di kasihi..
Pertama dalam soalan sedemikian..saya seru pada sahabat2 jangn cepat melatah dan cepat menghukum..sebab kita ni bukan tahu hakikat sebenar kejadian sesuatu perinstiwa tu..lagi2 kalau kita ni di gelar mahasiswa dan siswi..cukup pribadi saya sangat berdose diri ini jika kita terus menghukum dan mengambil sesuatu keputusan diri tu tanpa mengkaji hakikat sebenar sesuatu..
sahabat2 yang di kasihi..
Pendapat yang dikeluarkan oleh Syaikhul al-Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah jelas bertentangan dengan apa yang dikeluarkan oleh akhbar Malaysia.Lain yang diucapkan oleh Syeikh, lain pula yang mereka masukkan ke dalam akhbar milik mereka. tapi bila di bukak balik dalam kalam syeh sendiri dan merujuk balik kalam asal dan keterangn yang sohih di islamonline sangat berbeza(Penjelasan lanjut boleh dilihat di IslamOnline.)
Pada hakikatnya..Syeh Tantawi sendiri menghormati dan bersetuju golongan2 wanita yang mengatakan niqob tu wajib..cume kenyataan melarang pemakaian purdah itu dalam satu suasana sesama wanita seperti di kuliah2 banat(perempuan) Al-azhar sendiri..kuliah tersebut tidak bercampur dengan lelaki..ada pun jika ada lelaki dikawasan tersebut..maka di bolehkan dan dibenarkan oleh pihak Al Azhar sendiri untuk memakai purdah..dengan bahasa yang lebih mudah "mengamalkan agama ni mesti pada tempatnya dan keadaanyer"..mengapa perlu pakai purdah sedangkan tiada kaum lelaki dan hanya sesama pompuan sahaje..
Dan menjadi kekesalan diri ini pada fitnah terhadap Syeh Tantawi telah berkalam merupakan penghinaan pada wanita dengan mengatakan"aku lebih mengetahui agama lebih dari kamu dan orang2 yang mendidik kamu" ..dan "purdah itu adalah adat orang arab semata bukanlah tuntutan agama"haa nilah fitnah yang besar yang berlaku ke atas Syeh tantawi dari pihak media2 yang tidak sukakan islam..Pihak media hanya mencari publisiti dan mengaut keuntungan dari isu2 yang hangat seperti ini...
 Inilah gelagat dunia masa kini..perkara macm gini di besar2kan tapi mengapa mereka2 masih pekakkan telinga tentang pengharam arak,konset2 dan lain2 lagi..sedangkan pengharamn itu telah nyata haram dan di jelaskan dengan penuh terperinci..mengapa perlu menjadikan diri ini suber fitnah dalam agama..banyak2lah kita istirfar supaya Allah terima taubat kita...
sahabat2 yang di kasihi..
purdah merupakan perkata khilafiah dikalangan ulama...untuk lebih tahu tetang hukum purdah boleh sahabat bukak di laman saya satu lagi di "laman hukum hakam" moga2 memberi manfaat dari blog saya yang tandus ini.. Allah lebih mengetahui..
 wasalam...

1 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI